torsdag den 21. januar 2010

Hverdagens mysterier

Jeg sidder her og undrer mig.

Det sker jævnt tit, for der er rigtig meget i denne verden, som jeg bare ikke forstår, uanset hvor meget jeg anstrenger mig.

Egentlig burde lige dette ikke undre mig så meget, for jeg forstår mig virkeligt ikke på tal. Jeg er dødgod til at huske pinkoder, cpr- og telefonnumre, datoer og alle den slags kombinationer. Men regne!? Ikke om jeg kan det.

Og dog. For jeg KAN jo godt lægge to og to sammen. Og endda liiiidt mere til.

Her er så det, som jeg ikke forstår. Og jeg har virkelig prøvet!

Jeg sidder med nogle peanuts af den ristede og saltede slags. På deklarationen står der at ingredienserne er 96% jordnødder, 2% vegetabilsk olie og salt.

Nedenunder er det så specificeret, at saltindholdet i produktet er 1gram pr. 100gram. Ok, den smarte matematiker inden i mig (gud, har jeg sådan en!?) siger mig så, at det jo er lig med 1 enkelt %.

Og så kommer regnestykket: de 96% nødder + de 2% olie + den 1% salt = 99%.

Hvad er så den sidste procentdel i mine jordnødder!?

Ydermere er der så kun 80 gram nødder i hele pakken, hvorfor det ægte regnestykke jo bør se lidt anderledes ud, men dét giver jeg mig alligevel ikke i kast med. Jeg nøjes med at vide, hvad jeg ikke ved, og undre mig over den sidste %.

9 kommentarer:

  1. svaret er tis.

    Det er derfor det hedder peenuts.

    SvarSlet
  2. Oh noes, det ødelægger jo hele min plan om kun at spise tis en gang om året; på Roskilde Festival.

    SvarSlet
  3. den sidste procent er den luft imellem der hvor saltet hænger fast på nødderne

    SvarSlet
  4. Haha, jeg gav op halvvejs i dit indlæg, jeg kan bare heller ikke regne!

    SvarSlet
  5. Det er nok fordi de har rundet ned, skal I se. Der har måske været 96,4% jordnødder, 2,4% olie og 1,2% salt. Det giver 100% - Men runder man ned, får man så kun 99%. Bare mit bud på en forklaring :-)

    SvarSlet
  6. Det var da et irriterende logisk og indlysende bud på en løsning, Betina. Logik og jeg er ik lige bedste venner.....

    SvarSlet
  7. ... w00wh, dybt - manner!!!!

    SvarSlet
  8. Klidmoster: Stil dig op i køen til min fanklub. Den starter lige herovre til højre.

    SvarSlet