fredag den 4. marts 2011

Kræsen

Prøv lige at sige det igen og så rigtigt smage på det. Kræ-sen. Det lyder ikke godt, vel?
Måske er det en af grundene til, at kræsne mennesker bare heller ikke lyder godt.

Jeg er kræsen.

Jeg vedkender mig det og siger rask væk, at der er nogle (mange) ting, som jeg ikke kan lide. Jeg beder aldrig folk om at lave særlig mad til mig, jeg spiser bare uden om nogle af tingene.

To af landets tvkanaler kører for tiden en række udsendelser, hvor kendte mennesker besøger hinanden og skiftes til at lave mad. En af dem fik sagt, at vedkommende var kræsen og en anden bemærkede, at det da var 'en barnlig holdning at indtage'.

Men hør nu, det er ikke en holdning. Det er en smagssag.

Jeg spiser for eksempel stegt lever eller selleri uden at rynke på næsen, men med stor glæde og iver. Det smager dejligt.
Til gengæld vægrer jeg mig for at spise mørk chokolade, ost eller kage med kaffe. For det smager ikke godt.

Det er virkelig ikke for at være barnlig eller besværlig, og det er ærligt talt mest besværligt og hæmmende for mig selv, jeg har det sådan.

Listen af ting som, i min mund, ikke smager godt, er lang.

Det eneste mørke kød jeg bryder mig om, er ko. Laver du lam, vildt, and eller noget lignende spiser jeg det ikke. For jeg kan ikke lide det. Det smager dårligt i min mund, og jeg ser derfor ingen grund til at putte det dérind.

Jeg forstår ikke, at folk kan synes, en skimmelost smager godt. Jeg forstår ikke, nogen kan sidde og nyde et stykke chokoladekage så fuld af mørk chokolade, at det næsten er mere creme end kage. Jeg forstår ikke, at du gider hælde solbærsaft i dig, når det nu smager så stærkt.

Jeg er helt med på, at jeg desværre går glip af meget på den konto. Og derfor prøver jeg jævnligt at smage på ting, jeg ikke kender eller noget, jeg aldrig har kunnet lide. Noget kunne jo have ændret sig.

Svigermor lavede eksempelvis en brun sovs med roquefort i. Den lugtede fælt af ost, men jeg smagte på den, for det var jo ikke sikkert, den smagte ligesådan. Men det gjorde den, og jeg spiste - uden at kny - mine kartofler uden sovs.

Falder snakken på lam skal kræsne gerne høre et 'Arh, men det er bare, fordi du ikke har smagt, når JEG laver lam!' Og nej, det har jeg ikke, men siden jeg har smagt på lam stort set hver gang, jeg er stødt på det, og det hver gang har smagt decideret elendigt, tipper jeg, at heller ikke DIN lammekølle vil gøre underværker og få mig til at elske lam.

Det er én ting, at jeg skal høre, jeg er barnlig, fordi jeg ikke kan lide dit og dat (og tusind andre ting), og det er, hvad det er, at folk siger, jeg bare skal smage. Men det værste er alle dem, der mener, det er noget, jeg selv skaber, og derfor laver hvad som helst uden at sige, hvad det er. Det er ikke fair. Og jeg opdager det. Fordi jeg ikke kan lide det.

Drop det. Det er ikke sådan, du omvender folk, tværtimod.

Jeg er åben.
Jeg vil gerne smage din mad.
Jeg vil bare have lov til at synes, at noget smager dårligt.






7 kommentarer:

  1. Det' fair!

    Mindes da min mor atom-delte bladsellerien i en gryderet, fordi hun havde besluttet sig for, at det bare var noget jeg bildte mig ind - når jeg sagde, jeg ikke kunne lide det og sad og pillede stykkerne fra.

    Så så man lige Dagmar, 10 år, sidde og pille sandkornsstørrelses selleristykker ud af sin aftensmad. For jo, jeg opdagede det. Det smagte jo ikke godt!!

    SvarSlet
  2. Respekt. Men Ibs...forklar mig det lige orn'ligt: Er det noget med smagsløg, der opfører sig forskelligt fra person til person? Er det kulturelt betinget? Hvor kommer kræsenhed fra?!

    SvarSlet
  3. Hehe, Dagmar! Min søster laver samme trick med gemalen og afkommet, og der ryger det ned. Så nogle er bare sarte i hovedet åbenbart.

    Fie - I dunno. Mange siger, at hvis man får lov at være kræsen som barn, bliver man en kræsen voksen. Men jeg har aldrig fået lov at være sart, da jeg var lille. Jeg SKULLE smage. Og så blev det respekteret, hvis jeg ikke kunne lide det. Jeg tror selv, det er noget med individuelle smagsløg.

    SvarSlet
  4. interessant indlæg, og selvfølgelig skal man ikke spise noget, man ikke kan lide. Men hvad så med det, som englænderne så fint kalder "an acquired taste" - altså noget man lige skal tage tilløb til et par gange, før man kan lide - Hvordan kommer du rundt om det?
    For mig gjorde det sig f.eks. gældende ved skimmelost og oliven - i dag er begge blandt mine hofretter, men det var de bestemt ikke i starten.

    SvarSlet
  5. Jeg er også kræsen, men ikke i samme grad som dig, men så længe du trives med det er det jo det vigtigste.

    SvarSlet
  6. Schytzsåtyst - jeg skriver jo netop, at jeg gen-smager på alt muligt hele tiden, fordi noget kunne have ændret sig. Nogle ting, som nu oliven, har jeg, siden jeg var 20, forsøgt at forliges med, og det lykkes bare ikke. Så nu har jeg opgivet. Jeg synes selv, 12 år er ret tålmodigt... ;) Andre ting, som f.eks. dåsemajs har jeg lært mig selv at kunne lide.

    Mofs - jeg trives både og. Jeg ville på en måde ønske, jeg kunne lide alle de der vilde oste og ting, fordi det ser lækkert ud og fordi folk, der spiser/drikker det, ser ud som om, det er en ypperlig nydelse, og så kan jeg jo ane, at jeg går glip af noget. Og det er ikke det, Tigerdyr er bedst til. Men jeg trives nu meget godt med bare at spise de ting, jeg ved, jeg kan lide alliwl....

    SvarSlet
  7. Jeg håber for guds skyld alle mennesker læser det indlæg! Jeg er kræsen, og jeg er temmelig sikker på at jeg er endnu mere kræsen end dig. Jeg forstår ikke hvorfor andre har et problem med det, da det jo er mit og ikke deres problem!

    SvarSlet