torsdag den 30. juni 2011

Noget om hype og kæpheste

Jeg har rigtig mange kæpheste. Rigtig, rigtig mange. Mange af dem, faktisk de fleste, handler om noget med stavning, udtale og vigtige sager som, hvordan man pakker en indkøbspose eller vasker op på den rigtige måde. Dén slags. Småting.

En anden yndlingskæphest er at være rigtig træt af Apple. Og meget af trætheden stammer fra deres måde at markedsføre sig på.

Da Google kom frem med deres Gmail, var der masser af hype omkring det, og man kunne kun få en Gmail, hvis man var en af de fancy, heldige mennesker, som blev inviteret.

Sådan føles det også lidt med Apple. Se os, vi er en sekt, og vi holder keynotes under stor mediebevågenhed, og du kan få vores produkter og være EKSKLUSIV, ligesom os! Det er så ikke helt og aldeles Apples skyld eller ansvar, at medierne er til fals for smart markedsføring og derfor drukner os alle i omtale af nyeste påfund fra Jobs. Ja, samtlige danske nyhedsmedier, jeg kigger på jer!

Jeg duer ikke til den slags hype.

Jeg synes, Apple laver mange fine ting. Deres iPod Nano, sådan en har Kæreste, er enormt flot og lækker i designet. Men jeg vil ikke selv have en. iPhonen er også utroligt lækker at se på, selvom jeg er mere til den gamle version, men jeg vil ikke selv have en. Og det hænger meget sammen med hypen. Jeg gider simpelthen ikke være en del af råbekoret. Jeg vil hellere være kontrær, stille mig ved siden af og have noget andet, der virker - for mig - ligeså godt.

I løbet af foråret var Twitter et stort råbekor omkring det NYE! og FANGSI! og helt igennem aldeles UUNDVÆRLIGE! sociale netværk Diaspora. Hypen var vild, jeg blev grebet af det, ville være en af de første, sejeste, som fik adgang til Diaspora. Og det blev jeg. Og så skete der ikke en skid.

Jeg blev medlem tilbage i februar, og siden har tre af mine venner derinde skrevet noget. Mest sådan lidt spørgende og sker-her-noget-agtigt. Og nej, det gør der ikke. Der sker ikke noget. Ingenting som helst. Vi bissede som kvæg, løb med strømmen og endte i samme mudderhul.

Nu er Google i gang med at lancere deres nye sociale netværk, der skal være en konkurrent til Facebook, Google+ hedder det. Og på Twitter er der endnu en gang hype, alle vil have en invite, alle vil være med på beatet, alle vil plusses. Og jeg blev straks grebet af det og ville med.

Men så tænkte jeg mig om.

Og nu har jeg besluttet at boykotte Google+, indtil de gør det åbent for alle. Jeg gider ikke være en del af det bissende, tankeløse kvæg. Jeg holder mig for god til det i denne omgang. Hvis du er en af dem, som bisser, er det helt ok, det må du hjertens gerne, og jeg ønsker dig al mulig fornøjelse med det. Jeg gider bare ikke løbe med.

Gmail har nu været åbent for alle nogle år og det samme bliver Google+ helt sikkert. Og jeg kan godt vente og nøjes med Facebook imens.

5 kommentarer:

  1. Med fare for at være en ulidelig rygklapper er jeg bare nødt til at erklære mig 100% enig. Jeg går også udenom Apple-produkter og Google+

    SvarSlet
  2. jeg er halv enig, Jeg har jo sådan en fancypancy apple computer og en ret så gamel ipod. Og vil gerne have iphone, men er dog glad ved min Nokia, selv om de har fyret min svoger.

    jeg gider heller ikke råbe op på fb om hvem der har en invite til plusseren, som jeg kan få. Jeg når det jo nok.

    SvarSlet
  3. Jamen apple kan såmænd nok være fint nok, jeg hader bare den måde, de gejler folk op på. Og det er derfor jeg også lidt hader Google+ nu.

    SvarSlet
  4. Guud, jeg havde helt glemt, at jeg i tidernes morgen fik en hemmelig invitation til Gmail, og efterfølgende havde et antal invitationer til andre. Godt husket.

    Og jeg gider heller ikke google+, fordi den ikke supplerer med noget nyt. Facebook til fritid og Linked In til job, det må være nok- og har man så samtidigt Skype og communicator( forbundet til msn), så er man alt rigeligt dækket!

    Så jeg gider heller ikke!!

    SvarSlet