torsdag den 11. juni 2009

1990'erne

Forleden spurgte en af mine venner mig om, hvilket år fra 90'erne der var mit yndlingsår. Det kunne jeg ikke sådan lige svare på, men jeg blev inspireret til at gennemgå årene ét for ét og se på, hvad der egentlig skete for mig.

Here we go:

1990: Startede i 6. klasse. Det var vist dét år, vores klasse blev rykket op på 64-gangen på skolen. Den hed sådan, fordi den blev bygget i 1964, vist nok. Det var i hvert fald, hvad vi 'vidste', os unger. Godt den ikke var bygget i 69 i det mindste. Min klasselærer hed endnu Kirsten Høegh, og hende var jeg glad for.

1991: Startede i 7. klasse. Vores sidste år på 64-gangen. Og i 91 begyndte jeg at gå til fransk i ungdomsskolen. To gange om ugen i tre år. Vores lærer hed Eske Brix og ham kendte jeg godt, fordi han var vikar på min egen skole.

1992: Uh, her skete der meget.
Jeg havde jeans på i skole for første gang, var ellers stor fan af joggingbukser, men nu var jeg alligevel blevet stor nok til cowboybukser, syntes jeg.
Jeg blev også konfirmeret i 1992 i august måned i samme kjole som mine to søstre, det var en fin ting, det er dejligt med noget fælles på den måde, selvom jeg så havde en ti år gammel kjole på. Og spildte sovs på maven af den.
8. klasse begyndte i 1992. Min skole var områdets overbygningsskole, så vi fik klasser fra de mindre omegns-skoler ind på vores. Derfor blev alle klasser delt op og samlet på ny, så de kunne spare et lokale ved at lave én klasse mindre end ellers. Det var dejligt, for min gamle klasse var fandme ikke for god og det gav os alle luft at vi skiltes.
Plus så var der mulighed for nye veninder. M blev det i første omgang, for hun gik også til fransk, og hun var modig og sej, og vi grinede ufatteligt meget sammen. Så meget at jeg en dag kom til at tisse lidt i bukserne. Så hentede hun da bare vores ting i fransklokalet, sagde til de andre, at 'der var sket noget' og fulgtes hjem med mig. Dejlig pige.

1993: Min mormor fik en hjerneblødning, mens hun var til ældregymnastik og døde næste dag. Meget trist, for hun var en dejlig dame, og jeg havde været hos hende og min morfar stort set alle skoleferier. Hun lærte mig at spille 500 og glæden ved krydsord. Jeg kom for sent i skole med besked i kontaktbogen, og min klasselærer prøvede at trøste mig ved at sige, at folk ofte overlever hjerneblødninger. Det var i grunden megte sødt af ham, for vi var på ingen måde gode venner. Det nyttede heller ikke, for jeg vidste inde i mit hjerte, at det var slut med mormor. Æv.
Men 93 var også året hvor M gled lidt ud og J gled meget, meget ind. Vi hang sammen som ærtehalm de næste mange år.

1994: Året hvor jeg blev færdig med 9. klasse. Min danske stil til eksamen kom til at omhandle venindeopgør, som lå mig meget på sinde efter oplevelserne i løbet af både 8. og 9. Piger i den alder tager det meget tungt, når man ikke længere vil være bedste veninde. M skulle på gymnasiet, men jeg vidste hverken ud eller ind, så jeg fortsatte i 10. klasse sammen med J. Vi var i øvrigt hippier til sidste skoledag.

1995: 10. klasse sluttede og J og jeg var klædt ud som Blues Brothers. Det var så sejt og fantastisk, men der var kun to andre, som vidste hvem vi var. Vi drak os fulde i Anlægget og jeg fik endelig et lillebitte kys af ham, som jeg havde været skudt i i årevis. Sammen med alle de andre piger på vores årgang. Mand, han var dejlig. Efter skolen blev han ret hurtigt gift og fik et par børn.
Efter sommerferien startede jeg sammen med J på et grundkursus på Teknisk skole i Næstved, hvor jeg brugte et halvt år på at tegne og lære noget om computere og foto. Det var fedt. Jeg fik min første kæreste, og det holdt i to uger. Han kom fra Rønnede og han var slet ikke den, jeg egentlig ville have. Og så fik jeg farvet mit hår pink i december. Det var lækkert. Nytårsaften scorede jeg en venindes storebror første gang jeg var hjemme hos hende. God stil!

1996: Uh, min første rigtige kæreste. Efter teknisk skole startede jeg på Miljø- og Naturskolen i Ringsted sammen med J. Det er en produktionsskole, som egentlig mest er et tilbud til unge, som ikke aner, hvad de vil, og som måske ikke helt egner sig til de boglige uddannelser.
J og jeg nød et år her, hvor vi arbejdede i køkkenet og stod for frokost og kage hver dag. Det var sgu fedt nok. Et helt år hvor vi bare udviklede os enormt. Og så mødte jeg Js fætter, K, som jeg blev kæreste med. Det var fantastisk. Jeg var SÅ forelsket og det samme var han. Jeg fyldte 18 og flyttede hen til K og hans forældre, uden helt at forklare min mor, hvad der foregik. Det var dumt og hun fortjente ikke helt den behandling, jeg gav hende dengang. Jeg var 18, trodsig og vidste ikke bedre.

1997: K og jeg fik vores første fælles lejlighed, det var helt fantastisk. Jeg fik job i Netto og solen skinnede helt enormt meget den sommer. Jeg startede på hf enkeltfag på VUC, men det var sgu åndssvagt.

1998: VUC gik dårligt og det samme gjorde forholdet. Vi gik lidt fra hinanden, jeg droppede ud af hf, og flyttede op til min far. Her startede jeg på en anden produktionsskole, Maglehøj. Mit hår var 6 mm langt den første dag og jeg trivedes utroligt godt. Der var jeg også i køkkenet, det passede mig rigtig fint. Jeg skejede lidt ud, blev piercet i tungen og brystvorten og havde det sjovt, men flyttede tilbage til en ungdomsbolig i Ringsted om sommeren. Det var dejligt at komme hjem igen. Efter sommeren startede jeg på hf på Amtsgymnasiet i Roskilde og dét var en rigtig god beslutning.

1999: K og jeg var sammen igen og fik en bette lejlighed (37 kvm - vi boede der i fire (!) år) sammen og jeg passede stadig min hf.

2000: (ja, det er jo ikke 90'erne men det hører med synes jeg) Wee, jeg blev student og var så stolt. Og så blev jeg moster til en fin lille dreng, hvilket ikke gjorde mig mindre stolt. Det var helt fantastisk og solen skinnede faktisk også rigtig meget den sommer.


Det er svært at sige, hvilket år i 90'erne der var det bedste. De har alle sammen indeholdt masser af gode og dårlige ting, og jeg formår ikke at vælge. Gør du?

9 kommentarer:

  1. Cool trip down memory lane! Noget siger mig, at en tilsvarende artikel fra min hånd ikke ville blive ligeså god:

    1990: Begyndte i børnehave (igen!) efter at have boet i Jylland i et år.

    1991: Begyndte i børnehaveklasse på Timring Skole. Min lærer, Anne Mette, var personlig kristen og kunne ikke synge...

    Nej, vel?

    SvarSlet
  2. Johow, det lyder sgu da godt! Men du kan lave en med 2000'erne så :-D

    SvarSlet
  3. Word lev i det der nu istedet eller deromkring.

    SvarSlet
  4. fantastisk gennemgang, ku være min egen . .

    så om så ;D

    jeg hang ud på benløse skole ;)og når JEG ta'r hjem, så tar' jeg hjem til de gamle i Ringsted, naaa - make it Haraldsted. . .

    Jeezz

    SvarSlet
  5. @Pedrsn: Harh, hvor fantastisk! Hvis du så gik på Allindelille var du jo kommet på min skole. Verden er bette. Og Danmark er bare meget mindre.

    SvarSlet
  6. jajaaa, men selvfølgelig gik jeg da også på Allindelille! ;D men næste stop var jo benløse og derefter katedralen i roskilde. .

    jæsjæs

    SvarSlet
  7. Hey men hvad årgang er du så?

    Jeg valgte Amtet...det der gym var ikke lige mig, og slet ikke Katedralen, uha nej, de var næsten ligeså fimsede og fornemme som dem på Himmelev :-D

    SvarSlet
  8. I to burde joine farmerdating maine!

    SvarSlet
  9. total fisefornem katedral! ;D

    årgang? måske 7.klasse i 1990 . . eller noget!

    farmerdating? det tror jeg altså at vores respektive mænd vlle syntes var nowet mærkeligt noget at joine!

    SvarSlet