mandag den 26. april 2010

Sjælland vs. Jylland

Som den kløgtige læser (ja, det er dig) har opdaget, har jeg valgt at bosætte mig i det jyske på trods af min opvækst med fødderne rigtig godt plantet i den gode muld på midten af Sjælland.

I og for sig skyldes det næsten en tilfældighed, at jeg er endt herovre; jeg skulle skifte fra CBS (erhvervsfag!? Hvad tænkte jeg på?!) til universitetet (humaniora og bløde værdier, go go go!) og tænkte så småt, om jeg måske skulle finde et andet universitet end lige Københavns.

Midt i overvejelserne mødte jeg en sød, klog og dejlig ung mand, som boede i Århus, og så var der ikke engang brug for okker-gokker. Jeg skulle da til Jylland! Ingen tvivl.

Og faktisk har jeg stadig ingen tvivl om, at det er hér, jeg skal være. Jeg trives, jeg har det godt, jeg udvikler mig, har rigtig gode venner (og får flere hele tiden) og alle de ting, som gør, at man har det godt et givent sted.

Jo, nogle gange river det lidt i mig for at komme til Kbh. Når der er koncerter med bands, som kun kommer til Kbh. Når der er familietamtam (og det gør vi meget i), og alle flokkes om hinanden derovre. Når en af dem fra Roskilde holder gilde eller bare drukaften. Når...tjah, når jeg føler, at der er noget, jeg går glip af ved at bo i Århus.

Men i det store og hele elsker jeg at bo i Århus. Jeg elsker mit liv her i byen. Jeg elsker mig selv her i byen.
Jeg ved godt, at jeg sagtens vil kunne elske mit liv og mig selv i København, men nu ér jeg jo her. Mit liv er her.

Og så er det bare svært, når familien plager, og ønsker, at jeg boede tættere på, så vi kunne ses noget mere, så vi kunne være tættere på hinanden, så jeg kunne være yndlingsmoster for ungerne lidt oftere. Og. Så. Videre.

Men det kan jeg ikke, for jeg er i Århus, og det har jeg valgt, og så må I finde jer i det. For selvom jeg elsker jer alle og sætter pris på at være sammen med jer, så er mit hjem her i Århus, og jeg er glad for det helt ind i hjertet.

9 kommentarer:

  1. Præcis sådan har jeg det også.
    Det ville alt andet lige, være nemmere at bo i nærheden af familien, men jeg ELSKER bare Århus :-)

    SvarSlet
  2. Home is where the heart is som man siger!

    SvarSlet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  4. Signe - ja, det er jo netop det!

    Mit hjerte er jo begge steder, søde Mårffa.

    SvarSlet
  5. Er enig med Moffe her, men du bliver nødt til at forklare mig, hvad det er ved Århus, som er så fedt. Jeg forstår det nemlig ikke. Og det er ikke engang for at være sjællænderdum at høre på, jeg siger det. Vil virkelig gerne høre din mening!

    SvarSlet
  6. Det er svært for mig at forklare. De mennesker, jeg kender herovre. Den 'mig' jeg er blevet herovre. Den lille-by-følelse Århus har, samtidig med at her findes alt, hvad du kunne drømme om i butikker, underholdning osv. Her er bare dejligt.

    SvarSlet
  7. Det er da en god forklaring - "den mig, jeg er blevet". Sådan skulle man helst have det med sig selv, og hvis ens bopæl hjælper det på vej, så hurra! Jeg kender følelsen, så hurra igen :-)

    Men åh. De gange, jeg har været i Århus, har virkelig været fordærdelige. Lige så snart, jeg åbnede munden og talte den dialekt, jeg nu har, blev folk smæk-arrogante. På den der forsvarspositions-agtige måde.

    Og så lugtede der underligt :-)

    SvarSlet
  8. Det der med dialekten ikke..... jeg blir jo rask væk skudt i skoene, at jeg er københavner og at det er grimt, når jeg siger barsel (ja, kommer fra Ringsted, vi har STØD i sproget!), men altså i det store og hele så har jeg ikke oplevet nogen som helst form for rynken på næsen eller panden over, at jeg kommer fra Sjælland.
    Tværtimod bliver folk glade fordi jeg faktisk er flyttet hertil og vil vide, hvad der tiltrak mig.
    Ceres er lukket, så nu lugter her ikke dårligt helt lige så tit ;) Kun fra oliemøllen nede på havnen, men det er SLET ikke så ofte som Ceres fik korn (eller hvad det nu lige var).

    SvarSlet
  9. Jeg er som at ret glad for at du flyttede til Århus, faktisk og egentligt...

    SvarSlet