søndag den 17. maj 2009

Fredag i Westend Århus

Min fredag startede tidligt. Alt for tidligt. Men jeg skulle nå en del ting, så måske var det bare tids nok. Mit energiniveau var ikke klar på at jeg skulle lave noget som helst.

Men jeg tændte radioen, spiste et par jordbær og prøvede at slæbe mig i gang.

Efter en halv times tid, hvor jeg mest var gået i ring om mig selv, spillede radioen AC/DCs 'Thunderstruck'. Op med volumen og gang i mine ben. Hele energiniveauet fulgte med og i gang kom jeg.

Første opgave var tunmousse. Jeg havde fundet nogle opskrifter med husblas, men ad, det lød klamt, så jeg brugte den gode gamle med masser af smør. Jeg nøjedes med den halve mængde, hvilket er rigeligt. Den blev færdig, prøvesmagt og hældt i en bageform, så den kunne være lækker forret om aftenen, når gæsterne indfandt sig.

Hov, nu lyver jeg igen. Allerførst startede jeg faktisk en lækker dej med en smule gær, lidt koldt vand, et par skefulde tahin og durum- og almindeligt hvedemel. Ud på altanen i en kæmpe skål, så der kunne være brød til tunmoussen. Og til resten.

Hr. kæreste stod selv for hovedretten, så den lod jeg være. Desserten havde jeg bestemt, skulle være pavlova. Det har jeg aldrig lavet før, men jeg elsker marengs, så hvorfor ikke prøve?

Min stakkels lille elpisker, som faktisk er 12 år gammel, syntes vist ikke det var verdens bedste idé, da den knoklede noget så voldsomt, fordi æggehviderne og sukkeret skal piskes noget nær for evigt. Til gengæld blev den så fin og blank, at jeg næsten kunne spejle mig i den. Jeg havde brugt en enkelt hvide mere end hvad der stod i opskriften, og for dette måtte jeg bøde med en over dobbelt bagetid. Mystisk. Men det blev et fint resultat.

Og stor var lykken ved midnatstid, da gæsterne blev præsenteret for en stor marengs, dækket med skiver af dåsepære, flødeskum med vanille, ristede og hakkede mandler og chokoladesovs. De blev ganske salige og andægtige. Og vi nød det i store drag.

Hård dag med ondt i fødderne og revner på hænderne af al for megen håndvask i forbindelse med madlavningen endte i gode venners selskab med god og rigelig mad, vin og øl. Herligt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar