mandag den 4. maj 2009

Lejrskolestart

I dag må helt klart være 'tag på lejrskole-dag'.

Jeg var med toget fra Kbh til Århus fra formiddag til eftermiddag og der var også en 6.klasse med.
De larmede og var, som 6-klasser nu kan være - ganske underholdende, og faktisk ikke så for meget, som jeg var bange for, da de kollektivt væltede ind i vognen i Roskilde og dermed rev mig brat ud af den søvn, jeg havde brug for.

Men så igen, så var jeg vågen, da damen med vognen kom - og da jeg skulle ud på perronen i Ringsted for at modtage hele min mors kollektion af rabarber fra haven. Dejligt at have en mor, som gider hive dem op af jorden og køre til stationen med dem, bare for at sende dem så friske som muligt til Århus. Og nåja, så for lige at få en ekstra krammer af den yngste datter. Ja, det er mig. - og jeg nåede at købe kaffe med mælk af damen. Det var dejligt sammen med den croissant, jeg havde købt på Hauptbahnhof i Kopenhagen derovre.

Nå, lejrskolen. Da 6.B (som læreren sagde, da de skulle lytte grundigt) stod af i Skanderborg, ventede et andet hold unger på en anden perron på et tog, som kører den modsatte vej. Formentlig jydebørn som skulle til Sjælland, omvendt af Roskilde-ungerne, som jo skulle til et sted i nærheden af Skanderborg, som tog en halv time mere at komme til. Jojo, jeg hører nemlig også efter, når læreren råber "6.B så hører I lige her!"

Da vi kom til Århus, var der endnu en klasse på perronen, som skulle syd- og muligvis østpå. Og før I kommer for godt i gang med at sige, at det da bare er blå mandag, stopper jeg jer. For ja, det er det i dag, og dén slags unger så jeg også mange af. Men man har vel sjældent soveposer med til blå mandag. Og to lærere med fuldkommen styr på, hvor de alle skal hen og hvordan de kommer det. Bare for at dokumentere, kan jeg nævne, at der kom en mand med firmatrøje og hængerøv og spurgte mig, hvordan man forstår buskøreplanerne her i Århus. Han stod jo netop og skulle med 'de unge mennesker' i Friheden. Og dé var nemlig ude på blå mandag. De andre var altså lejrskoleunger.

Jeg håber, de får en god uge alle sammen.

2 kommentarer:

  1. It's alive! Din blog altså...Mavesyre er flybenzin for bloggosfæren, soft!

    SvarSlet
  2. Familiebesøg er til gengæld skumslukkerskum. Men nu er det eksamenstid = overspring for the win. Så sker der noget.

    SvarSlet