torsdag den 25. februar 2010

Lemming

Jo, nu skal jeg lige være en brokso.

I kender godt lemminger, ikke? De der små pelsede dyr, som vi tror, bare altid hopper ud over en kant og dratter lige lukt ned i havet og døden. Det viser sig, at det gør de ikke. Så ville der ikke blive ved med at komme nye, forstår I nok.

Men lemminger. Vi kalder rask væk folk, der hovedløst gør som alle andre, lemminger. Og mennesker gør i store træk absolut det samme, som hende eller ham foran eller ved siden af.

I dag sad jeg i den varme bus (og havde iskolde tæer!) på vej hjem fra undervisning. Nede på Park Allé - den gade, hvor alle busser vælter ind og ud mellem hinanden, mens passagerer springer af og på og for livet - holdt min bus og læssede folk af. Og givetvis kom der også nogen på, men det kunne jeg ikke se, thi her i Århus går man ind i bagenden af bussen, og jeg har ikke øjne i nakken.

En anden bus kommer udenom og vil ind foran min bus. Der er åbenbart et eller andet til hinder for, at dét kan ske, og den anden bus holder bare og venter et par meter til venstre og lidt foran min bus.

Og nu sker der noget!

En cyklist dukker op bagfra. Ser min holdende bus, ser den anden holdende bus, og hun stopper. Står helt stille og sætter en fod på jorden. Den næste cyklist gør det samme.

Jeg tænker, at det sgu er sært, hvorfor kører de ikke bare udenom begge busser og kommer videre, det er jo røvhamrendepissekoldt og fugtigt? Men næh, de står bare der og venter.

Så dømmer jeg dem hardcore, og mener, at det er fordi, de er kvinder, at de ikke bare cykler udenom. "Ingen mand ville holde og vente på dét lort," tænker jeg.

Men lo and behold - ud af mørket kommer nu en mandlig cyklist. Og endnu én. Og hvad gør de?

De holder OGSÅ stille!

Først da den anden bus kører ind foran min bus, begynder de alle fire at cykle.

Og dét er jo edderlaber timing for dem, for nu skal min bus jo op i fart og ud på kørebanen og så er det da skønt at være cyklist lige der på ydersiden.

Hvis nu ALLE bare kørte cykel som mig, ikå.....Skide lemminger.

4 kommentarer:

  1. Du har bare en totalt syg bus-credit...vi kloner dig fandme!

    SvarSlet
  2. Måske vi skulle give dig et våben så du kan opretholde trafikjustits!

    SvarSlet
  3. Oh yes, mig med en gun! Uh, eller et sværd! ...jeg har jo faktisk allerede en sabel. Oh la la.

    Tak Bibbi - feel free!

    SvarSlet
  4. Vi kunne tildele hende "den gyldne cykelpumpe"...så kan hun give de formastelige et belærende dask!

    SvarSlet