lørdag den 12. september 2009

Dåbsweekend igen

I morgen skal kæresten og jeg noget vigtigt.

Min veninde, som for tre måneder siden fødte en fin, lille datter, har spurgt, om vi vil stå fadder for pigebarnet. Og det vil vi gerne.

Oven i det spurgte den kønne moder, om jeg ville behage gæsterne med noget bagværk. Og det vil jeg også gerne.

Så jeg har brugt min lørdag på at bage. Faktisk ikke ret meget andet. Da det skortede på mel, blev kæresten sendt af sted (og husk lige cola, skat!), og jeg blev i køkkenet og fandt en løsning på det lidt akutte problem, mens jeg sang med på musikken og nød duften i bageriet.

Nu er bagningen overstået og der hviler 24 flutes og en dejlig kage i mit køkken.



Flutene findes i fire varianter; grov, krydret grov, langtidshævet, og krydret. De tre slags er lavet med cirka en halv pakke gær, trekvart liter vand, salt, krydderi og 'grovhed' som det ønskedes, og mel for resten. Den ene omgang dej fik også lidt hvid hvedemel, da jeg løb tør for det andet.

Nogle er drysset med sesam, andre med en blanding af hakkede nødder og mandler, andre igen med hakkede solsikkekerner. Jeg håber, de kan lide dem. Og at 24 styk er nok til 30 mennesker.

Men mon ikke.... mennesket lever jo ikke af brød alene.



Kagen er en 'Den du ved nok', selvom den her i huset kaldes noget andet. Opskriften har jeg fundet et sted på nettet, og bruger hver gang den samme. Jeg gad nok vide, hvordan vi får det hele med i bus, tog og bus i morgen tidlig.

Det er heldigt, at gaven ikke fylder så meget. Hvad der er i den, må I vente med at få at vide til i morgen. Man ved jo aldrig, hvem der læser med....

4 kommentarer:

  1. En slags chokoladekage med kokostopping. Den eneste slags chokoladekage, som undertegnede holder af. Til gengæld holder jeg så VIRKLI af den!

    http://newyorkerbyheart.blogspot.com/2007/09/store-bagedag.html

    SvarSlet
  2. Nice, du er virkelig effektiv når du går i gang. Og der var ikke noget distraherende fyld du komme mæske dig i - og dog, hvor meget af kokosmassen kom på kagen ;-D


    Jeg håber at det bliver en god dag!

    SvarSlet
  3. som altid imponeret Iben.
    og husk. Du har ret.

    SvarSlet