lørdag den 29. august 2009

Håndarbejde

Jeg er i en læringsproces. Den er meget lang, kan jeg mærke, for jeg er ikke god til det. Jeg får småkrampe i hænderne og mine skuldre er så spændte, at de hænger oppe omkring ørerne. På trods af det så hygger jeg mig gevaldigt med det.... jeg hækler!

Min mor har hæklet, så længe jeg kan huske, og min mormor gjorde det samme. Hele familien har en hær af de der bølgede, forskelligtfarvede, hjemmehæklede tæpper. Og futter! Futter var min mormors glansnummer, det er en slags korte sokker, som blev hæklet i størrelse efter, hvor stor man nu var blevet. De var personlige, lavet af garnrester og holdt fødderne varme. Skønt.

I skolens håndarbejdstimer var jeg mildt sagt mindre talentløs. Jeg strikkede engang et halstørklæde, hvor maskerne skiftevis var så løse, at de faldt af pindene hele tiden og så stramme, at jeg næsten ikke kunne bevæge pindene. Og mormor gjorde det færdigt for mig. Ikke en stor succes.

Men nu er jeg tilbage på hesten!

Sidste weekend, da jeg var hjemme på Sjælland, fik jeg min mor til at lære mig at hækle. Blot en enkelt slags masker, men jeg kom i gang, selvom det var noget nær umuligt det første kvarter.

Jeg fik tre hæklenåle - ja, for hvor man har pinde til at strikke med, har man nåle til hækling, så fancy - og en gaaaaaaaaaaaammel bog fra Aller med hækleopskrifter med hjem fra moar og har så ikke rørt det siden. Før i dag.

Og nu har jeg allerede lært en ny slags masker. Der er instruktioner i bogen, men jeg tror nok, det meste skal læres af en kyndig vejleder, som kan guide mig bedre end en skreven opskrift fra 1960...

Derfor arbejder jeg lige nu med at finde en dag, hvor jeg kan holde en håndarbejdsdag hjemme hos mig. Det bliver nok en weekend, og nok ikke før oktober.

Så hold øje med Ordningen - der kommer snart et rigtig godt tilbud om hygge, te, kaffe, kage og håndarbejde!


....nåhja, når jeg får lavet et eller andet, som faktisk ér noget, så skal jeg nok vise det frem herinde.

3 kommentarer:

  1. Uh, det ville være slemt hyggeligt med en nørkle-dag. Det ville jeg gerne på listen til :-)

    Jeg glæder mig til at modtage min uafsluttede røde kjoleløse aftenstrop - hæklet nænsomt at din kyndige hånd.....

    SvarSlet
  2. Jaaaa, håndsarbejdsdag i hyggeligt selskab - det lyder som en fab idé. Jeg har også nogle projekter i skuffen som godt kunne bruge en coachende hånd - ikke så meget hjælp til selve hæklingen/strikningen, men mere til at komme i gang igen, og ikke bare bruge aftenerne på fjerner og ædning...

    SvarSlet
  3. Yay, stemning! Jeg tror måske, det bliver i den sidste weekend i efterårsferien, nok lørdag. Så er min elskede skat nemlig på rollespilskongres *yrk* og vi kan sladre, sludre og hønse som vi vil!

    SvarSlet