lørdag den 28. februar 2009

En Sjælland-Jylland-ting

Danmark er et ret lille land. Derfor har jeg også altid troet, at der ikke rigtig var noget særligt egns-præg, man skulle vænne sig til, hvis man nu flyttede fra...eksempelvis Ringsted eller Amager til, ja, for eksempel Århus, som jeg nu gjorde for tre år siden.
Men der ér særlige ting, som man skal vænne sig til. Særligt inden for fastfood.

Hjemme på Sjælland, alle steder jeg har købt pizzamad, har vi kaldt de der store brød rullet om kebab eller andet for 'durum med kebab' - ja, eller 'med kylling' og så videre. Men her i Århus kalder man det altså noget andet. Rullekebab er ordet. Og ja, det er grinagtigt nok i sig selv. Men alligevel slap jeg for krampelatter lige til den dag, hvor jeg så et skilt, som reklamerede for både rullekebab, rullefalafel og - intet mindre - rullekylling. Nu er min hjerne en af dem, som gerne laver film ud fra ord og sætninger, og den der 'rullekylling' var sgu bare for morsom. Og det lyder fuldkommen wack. Men ok, det er til at vænne sig til.

Når man køber pomfritter på det der Sjælland, så kan man få salatmayonnaise med til dem, noget jeg var svært forfalden til. Men her i Århus kan det bare ikke lade sig gøre. Man kan få remoulade, ketchup og et eller andet suspekt 'pomfrites-sauce'. Men man må sgu selv gå i føtex og købe et glas salatmayonnaise til fritterne.

Ok, det er jo småting. Men en anden ting som bare kan få mig til at slå en stor latter op på baggrund af humor over ulogik er, at når man får en pose til sine pizzaer, så kommer de pizzaerne i posen sådan, at hvis man holder i hankene, står pizzaen lodret og taber fyldet. Og hvad er så hele ideen med posen, hvis man alligevel skal bruge begge arme for at bære sin mad!? Det er så superfjollet. Og jeg har altså aldrig oplevet det på Sjælland. Der lægger man dem i bunden af posen, så man kan holde i hankene og nemt og handy få sin mad med sig.

Når alt dette er sagt, må jeg sige, at jeg elsker at bo i det her Århus. Det er jo morsomt! Og så er det også rart.


(18. november 2008)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar